Vijftien was ik, toen ik vanuit Bergen in mijn eentje naar Heiloo fietste voor een moderne dansvoorstelling in de Buk Buk. Een metal gitarist begeleidde een groep moderne dansers. De voorstelling maakte een onuitwisbare indruk op me. Ik wist: ik wil na de middelbare school moderne dans- en mime lessen volgen en ik wil in het theater werken.
Van kinds af aan volgde ik klassieke balletlessen bij Tiny Derksen in Bergen. Een ballerina die niet alleen haar eigen choreografieën ontwikkelde, maar ook de kostuums ontwierp en zelf maakte. Zij is een enorme inspiratiebron voor me. Ze heeft me al jong laten zien dat je alles zelf kunt.
Omdat ik nieuwsgierig ben naar de grotere patronen in onze samenleving, ben ik Sociale Geografie gaan studeren aan de Universiteit van Amsterdam en het University College London. Daar heb ik geleerd onderzoek te doen en academisch te denken. Iets waar ik dagelijks nog veel aan heb. Voor mijn eerste bijbaan ben ik bewust op zoek gegaan naar een plek waar vernieuwend theater gemaakt werd. Ik kwam terecht bij Cosmic theater, dat toen onder artistiek leiderschap stond van John Leerdam. Het was een van de eerste podia die theater maakte met en voor publiek van kleur.
Ik heb altijd gezocht naar werkplekken waar ruimte is voor experiment. Of dat nu de keuken is van Anna Haen in Abcoude, waar ik een biologische kruidentuin heb aangelegd en een suikervrije tomatenchutney ontwikkeld, of de kleedkamers van de Junior Company van het Nationale Ballet, waar ik jonge dansers vanuit de kleedkamer voorbereid op hun optreden. Het zijn de plekken waar hoofd, hart en handen samenkomen die me het gelukkigst maken.
Momenteel werk ik als freelance-kostuum en company manager assistent voor diverse dans- opera- en theatergezelschappen (Theater Utrecht, Nationale Ballet, Orkater, Het Concertgebouw Amsterdam, De Nationale Opera Academie, Nationale Balletacademie, ISH, Holland Festival, Mojo, Nationale Opera) Daarnaast ontwikkel ik workshops ontwerpen en sieraden maken en ben ik recept- en productontwikkelaar voor buitenplaats Anna Haen in Abcoude.
De magie van theater is dat alles maar één keer kan gebeuren. Het is een samenspel tussen artiesten, de crew backstage en het publiek dat elke performance uniek maakt. Locatietheater is nog spannender, omdat dan ook het landschap en het weer een onvoorspelbare rol spelen.
aan Zee is het perfecte strandlab om nieuwe makers te laten experimenteren met locatie performances. Het lijkt me fantastisch om jonge makers hiervoor te scouten, programmeren en coachen.